Brug sociale medier til at fremme din virksomhed
Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn. De sociale medier er efterhånden mange, og det gælder om at komme med på bølgen, hvis din virksomhed for alvor skal være med, hvor det sker.
Egen hjemmeside og reklamer i lokalavisen er ikke længere nok, hvis du vil nå ud til dine kunder og ramme dem hvor de er til stede.
Har du styr på sociale medier?
Det kan være overvældene at skulle sætte sig ind i de utroligt mange muligheder, når du skal ud og fange kunderne, hvor de er. Det kan godt være, at du føler, du har rimelig godt styr på at skrive statusopdateringer på Facebook.
Og måske er du helt med på, hvordan du laver en god Snapchat-story, tweeter til din målgruppe med gode hasgtags, eller vælger det helt rigtig filter på Instagram. Hvis det er tilfældet, er det bare om at komme i gang med at promovere din virksomhed.
Hvis du derimod ikke føler dig helt skarp i de utallige funktioner og muligheder, så kan det være en god idé at få professionel hjælp udefra. For de lærenemme ledere og ansatte, er et kursus eller to måske nok, men for andre kan det være en rigtig god idé at hyre en person, der forstår junglen af tweets, stories og emojis.
Det lyder selvfølgelig lidt surt at skulle ofre virksomhedens kroner og øre på, at en eller anden 22-årig karl smart kan lege lidt med sin iPhone. Men det er penge godt givet ud, hvis du vælger én, der forstår at sælge din virksomheds produkt. Desuden kan du starte med en deltidsstilling og måske hyre en studerende, hvis du ikke vil ofre den helt store månedsløn.
De forskellige sociale mediers funktioner
Facebook har du helt sikkert allerede stiftet bekendtskab med som privatperson. Men der er også god mulighed for at nå ud til mange mennesker som virksomhed. Med en side på Facebook kan du se, hvor mange mennesker, du når ud til med dine opslag, og hvis det går rigtig godt, kan du også bruge lidt penge på at promovere dine opslag, så flere ser dem.
Twitter er ikke så stort i Danmark som Facebook, men i USA er det et kæmpe foretagende. På Twitter har du kun 140 tegn, så det skal være hurtige nyheder i et skarpt sprog. På Twitter kan din virksomhed hurtig nå ud til rigtig mange mennesker, da det er meget mere normalt at ”retweete” (som svarer til at dele). Husk at bruge aktuelle hashtags, for større synlighed af dine tweets!
På Instagram kan du nå dine kunder på lidt mere slap line. Du lægger billeder ud, som dine følgere kan like, og det behøver ikke at være specielt seriøst. Faktisk er humor en rigtig god måde at skaffe følgere på, hvis du benytter Instagram.
- Snapchat
Snapchat er den nye dreng i klassen, men du skal ikke undervurdere dette medie. Ved Snapchat lægger du billeder eller små videoer på maks. 10 sekunder op, som folk så kan åbne på deres smartphones. Specielt i funktionen ”My Story”, hvor du kan samle mange klip på en gang, er det nemt at nå ud til rigtig mange mennesker.
Snapchat er ikke særlig relevant for virksomheder, medmindre du er et personligt brand eller har en helt særlig vinkel. Her vil Instagram og Pinterest være bedre alternativer.
Vi håber du kan følge artiklens pointer, for alt for mange danske virksomheder forsømmer at gøre noget ud af de sociale platforme. Selvom det er en rigtig god og moderne metode til at skabe relationer til kunderne.